roozane

  • ۰
  • ۰

تحقیق در مورد مریستمهای رأسی 17 ص

لینک دانلود و خرید پایین توضیحات

دسته بندی : وورد

نوع فایل : .doc ( قابل ویرایش و آماده پرینت )

تعداد صفحه : 17 صفحه


قسمتی از متن .doc :

مریستمهای رأسی: تکوین ریشه و شاخه اولیه

مقدمه:

گیاهچه، در حال جوانه زنی از یک جنین دو قطبی منشاء می گیرد که ریشه چه در یک قطب و ساقه چه در طرف دیگر آن واقع شده است (1-4 و 33-1) . معمولاً یک یا چند لپه، ساقه چه را در بر می گیرند (33-1 و 21-1). سلولهای مریستمی موجود در انتهای ریشه و شاخه (5-4 تا 1-4 و 1-2) مجموعه ای از سلولهایی هستند که در حدود نواحی رأسی و زیر رأسی (8-4 تا 3-4) به بافتهای اولیه ساقه و ریشه تمایز می یابند. برگها و جوانه ها از کناره های آپکس شاخه (6-4 و 4-4 و 3-4) منشاء می گیرند و ریشه های جانبی (9-4) از ناحیه ای نسبتاً دورتر از آپکس ریشه به وجود می آیند. نسبتهای تقسیم سلول، تمایز و بلوغ به میزان قابل توجهی در طی نواحی متفاوت ریشه و شاخه متغیر است فعالیت مریستمی معمولاً تا فاصله بعد از رأس باقی می ماند.

رأس رویشی شاخه:

رأس شاخه عمدتاُ مخروطی یا گنبدی شکل است و معمولاً محل قرار گیری پریموردیای برگی (13-4 تا 10-4 و 6-4) می باشد. در برش طولی رأس شاخه نهاندانگان، یک پوشش خارجی شامل یک تا چند لایه سلول وجود دارد که کورپوس را که از سلولهای نسبتاُ منظمی تشکیل شده است (14-4 و 3-4 و 2-4) احاطه می نماید. در توینکا (پوشش) سلولها به طور عمودی تقسیم می شوند در نتیجه دیواره های تازه تشکیل شده همیشه به صورت عمود نسبت به سطح خارجی رأس شاخه قرار می گیرد. بنابراین تونیکا dicreate باقی مانده و خارجی ترین لایه سلولی آن به پوشش اپیدرمی برگها، جوانه ها و ساقه های جوانه (14-4 و 3-4) تمایز می یابد. در مقایسه، در بازدانگان آپکس (رأس ساقه) چند سلولی نافذ یک لایه پوششی مجزا می باشد. اپیدرم شاخه توسط گلیکول پوشانده و حتی در رأس ساقه یک لایه نازک کوتیکول موجود می باشد (2-4). علاوه بر ناحیه بندی که بر اساس مسطوح تقسیم سلولی (تونیکا – کوپوس) صورت می گیرد، در بعضی گونه ها سلولهای درون رأس شاخه از نظر سیتولوژیکی با سلولهای مریستم میانی که تقریباً واکوئله شده و به وسیله چند سلول مریستم کناری که به شدت رنگ پذیر می باشند، محصور شده اند، کاملاُ متفاوت می باشد (3-4). در بعضی موارد سلولهای موجود در رأس ساقه رنگ پذیری کمتری داشته به عنوان سلولهای مادر مرکزی معرفی می شوند. این سلولها ظاهراً خیلی کندتر از مریستمهای کنار و میانی تقسیم می شوند. مریستم میانی متشکل از ردیفهای عمودی از سلولهای واکوئل دار (3-4) می باشد که در ساقه جوان دو لپه ایها به بافت زمینه ای (مغز) تمایز می یابند (7-4 و 6-4) در صورتیکه مریستم کناری (3-4) منشاء اپیدرم، پوست و پروکامبیوم می باشد (7-4 و 6-4 و 4-4) البته هیچ مرز مشخصی بین مریستم میانی و کناری وجود نداشته و بافتهای پوستی و پروکامبیومی در اشتتقاق از رأس ساقه تا حدودی تغییر پذیر می باشند.

نمو جوانه و برگ اولیه:

برگها که در واقع از کناره های رأس ساقه منشاء می یابند (14-4) حاصل تقسیمات عمودی در بیرونی ترین لایه تونیکا و تقسیمات مختلف الجهت بافت داخلی هستند. آرایش و نحوه قرار گیری برگها نسبت به رأس ساقه، (فیلوتاکسی) معمولاً به عنوان یک ویژگی گونه و حتی گاه خانواده مانند گندمیان و گیاهان خانواده نعناع، در نظر گرفته می شود. (10-4 و 6-4 و 23-1). در تک لپه ایها پیریموردیای برگی به طور جداگانه از رأس ساقه شروع شده و قاعده برگ به طرف ناحیه وسیعی که قسمتی از رأس ساقه می باشد (15-4 و 23-1) توسعه می یابد. در مقایسه، در دولپه ایها، پیریموردیوم برگی از قسمت باریکتری از آپکس به وجود آمده و در ابتدا برجستگی میخ مانندی را تشکیل می دهد. (16-4 و 12-4 و 11-4)

در دولپه ایها گاهی پیریمودریای برگی به طور جداگانه از رأس ساقه به وجود آمده و باعث تشکیل فیلوتاکسی مارپیچی (13-4 و 11-4)، متقابل (10-4 و 3-4) و یا فراهم (12-4) می گردد. در گندمیان و به طور مشترک در سایر تک لپه ایها نحوه قرار گیری برگها distichous (23-1) بوده و برگها در دو ردیف و با اختلاف زاویه 180 درجه از هم قرار می گیرند. البته آرایشهای مارپیچی و یا سایر موارد در تک لپه ایها نیز مشاهده می شود. پریموردیای جوانه جانبی به صورت برجستگیهای غده مانند مریستمی نزدیک به رأس ساقه، در ناحیه فوقانی اتصال برگ جوان و ساقه (10-4 و 3-4) قرار گرفته توسط پروکامبیوم با سیستم آوندی شاخه جوان (17-4) ارتباط می یابند. انشعاب دو طرفه که حاصل تقسیم رأس ساقه به دو قسمت یکسان است، در چند خانواده از نهاندانگان و بسیاری از نهانزادان آوندی متداول است.

نهانداگان جوانه های جانبی یا وجود نداشته و یا از ناحیه بعد از رأس ساقه و از پارانشیم محوری به وجود می آیند. در بعضی گونه ها، علاوه بر جوانه های محوری (18-4) یک یا چند جوانه فرعی نیز پدید می آیند جوانه ممکن است به طور جانبی روی ساقه ایجاد شوند. هنگامی که ساقه چه linum تخریب می شود، محور زیرلپه جوانه های جایگزین جانبی را (19-4) از بافت اپیدرمی و پوستی تمایز زدایی شده به وجود می آورد. جوانه های جانبی ممکن است روی سایر شاخه ها، ریشه و حتی برگها نیز به وجود آیند (21-3 تا 19-3). شاخه ها اغلب از جوانه های خفته ای که روی تنه یا شاخه اصلی درختان (21-4) قرار دارند، ایجاد می شوند. این جوانه ها عمدتاُ جانبی بوده، به صورت درون زا از پارانشیم آوندی یا بافت کامبیوم منشاء می گیرند. تعدادی از درختان نواحی حاره (مثل Theobroma و Artocarpus) cauliflorous بوده، گلهای آنها از جوانه های پایا موجود در تنه بالغ حاصل می آید.

در بسیاری از گونه های حاره ای، جوانه های محوری درست در ناحیه زیر جوانه انتهایی، به شاخه های جانبی تعدیل می شود. اگر چه در اکثر گیاهان، جوانه انتهایی نسبت به جوانه های محوری، چیرگی دارد، ولی گاه جوانه انتهایی توسط فلسها پوشانده شده و قبل از رویش یافتن یک دوره خواب را سپری می کند (22-4 رشد proleptic)

تمایز بافت در ساقه جوان:

در جوانه انتهایی پروکامبیوم (بافت آوندی نخستین)، از قاعده بافت پروکامبیومی مسن تر به طرف رأس ساقه توسعه می یابد (4-4). در رأس ساقه، پروکامبیوم از مریستم کناری داخلی تر تمایز یافته، بنابرانی هر برگ از ابتدا با پروکامبیوم ارتباط می یابد (4-4 و 3-49 در ناحیه پروکامبیومی اولین بافتهای آوندی در نزدیک رأس ساقه شروع به









سایر محصولات :
تحقیق در مورد مریستمهای رأسی 17 ص

لینک دانلود و خرید پایین توضیحاتدسته...

تحقیق در مورد مرزه

لینک دانلود و...

تحقیق در مورد مدیریت بازرگانی

لینک دانلود و خرید...

تحقیق در مورد مدیریت پروژه 7 ص

...

تحقیق در مورد مدیریت مالی 10ص

...

تحقیق در مورد مدیریت پیامبر اکرمص در غزوه احزاب

...

تحقیق در مورد مدیریت بازاریابی جهانی 3ص

...

تحقیق در مورد مدیریت دولتی

...

تحقیق در مورد مدیریت ارتباط با مشتری 20

...

تحقیق در مورد مدیریت و اقتصاد گاوداری

...

تحقیق در مورد مدیریت خانواده

...

تحقیق در مورد مدیریت استراتژیک

...

تحقیق در مورد مدیریت کودی در گلزا

...

تحقیق در مورد مدیریت بهره وری در خانواده 7 ص

...

تحقیق در مورد مدیریت کلاسداری

...

تحقیق در مورد مدیریت زمان برای مادران شاغل

...

تحقیق در مورد مدیریت کودی در گلزا 7 ص

...

تحقیق در مورد مدیریت در جامعه آینده 13 ص

...

تحقیق در مورد مدیریت تولید انگیزه 5ص

...

تحقیق در مورد محیط درون ماشینی 21 ص

...

تحقیق در مورد مدیرعامل موفق 6 ص

...

تحقیق در مورد مختصری از نحوه کشف نوترون 5 ص

...

تحقیق در مورد مدیر چه کسی است

...

تحقیق در مورد مدلها و تئوریهای محاسباتی باز شناسی اشیاء 14 ص

...

تحقیق در مورد مدل کوجکترین ذرات طبیعت و بر همکنش بین آنها

...

تحقیق در مورد مدل‌سازی چابک

...

تحقیق در مورد محمدص اشتباهات مسیحیت را درک کرد 9 ص

...

تحقیق در مورد مخازن آب

...

تحقیق در مورد محمدص اشتباهات مسیحیت را درک کرد 8 ص

...

تحقیق در مورد محصولات غله ای از نظر تئوری و عملی 12 ص

...

تحقیق در مورد محدودیت های فرایند جوش زیر پودری

...

تحقیق در مورد متعلقات قران

...

تحقیق در مورد مثلث های رلو

...

تحقیق در مورد محلول بافر

...

تحقیق در مورد متغیرهای ساختار شناسی در جمعیت متفاوت میزبان 10 ص

...

تحقیق در مورد محصولات و ماشین آلات کشاورزی 10 ص

...

تحقیق در مورد مجسمه

...

تحقیق در مورد متابولیسم آفت کش ها در گیاهان بلندتر 16 ص

...

تحقیق در مورد مبانی طراحی سیستم‌ها 29 ص

...

تحقیق در مورد مبارزه با شوری در زمینهای خشک و دیمی 18 ص

...

تحقیق در موردروابط موجر و مستاجر
تحقیق در مورد عنصر روبیدیم ( Rubidium )
تحقیق در مورد رهبری در سازمان های مبتنی بر تیم
تحقیق در مورد رنسانس در اروپا
تحقیق در مورد رمزنگاری کلید عمومی وrsa
پاورپوینت مدیریت ریسک
پاورپوینت آموزش بخیه
پاورپوینت عرفان های کاذب نوپدید
پاورپوینت امر به معروف و نهى از منکر در قرآن
پاورپوینت مبانی ترویج و آموزش کشاورزی
پاورپوینت اصول ایمنی در جوشکاری
پاورپوینت نظریه ی انتخاب

کلمات کلیدی :رأس ساقه شروع قرار گیری برگها نحوه قرار گیری مورد مریسمهای رأسی رأس ساقه جوانه های لپه ایها جوانه انهایی رأس شاخه های جانبی مریسم میانی مریسم کناری جوانه جانبی برگها سلولهای ناحیه مریسم پروکامبیوم

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی